Assalamualaikum
Kembali kepada fitrah
keinsanan.
Hakikat penciptaan manusia
mendapat pengiktirafan dari Allah swt sebagai sebaik baik penciptaan. Firman
Allah dalam surah At-Tin menjadi pertimbangan yang wajib diambilkira dalam
mencorakkan tatacara kehidupan. Ini kerana penciptaan sebagai sebaik-baik
mahkluk bukanlah jaminan kepada darjat kemuliaan manusia yang berpanjangan. Ini
kerana darjat kemuliaan itu akan jatuh ketahap yg hina apabila hilangnya iman
dan amal soleh dalam kehidupan manusia.
Selain dari peringatan wahyu
sebagai perbandingan untuk manusia, Allah swt juga mencipta makhuk lain iaitu
haiwan. Ini kerana sifat kemanusiaan dan sifat kebinatangan adalah berlawanan.
Namun sifat kebinatangan mudah didapati dalam masyarakat manusia, berbanding
sifat kemanusiaan tidak ada dalam naluri kebinatangan. Dalam dunia binatang,
persaingan wujud kerana 3 perkara utama iaitu:
1. Persaingan merebut kuasa /
wilayah
2. Persaingan merebut hak
dominasi keturunan/hak mengawan
3. Persaingan merebut makanan/mangsa
Kita dapati senario alam haiwan
sudah menular dalam kehidupan manusia apabila persaingan merebut kuasa/wilayah
mendapat tempat utama dalam persaingan politik. Jika haiwan muda ingin mengusai
sesuatu kawasan, ia perlu bersaing dan mengalahkan ketua sedia ada yang
mendominasi kawasan. Persaingan secara kekerasan menjadi amalan biasa dunia
haiwan, namun luar biasa bagi manusia. Manusia bersaing secara
ilmiah@berpandukan kekuatan ilmu, bukan kekerasan@keganasan. Namun mutakhir
ini, ada manusia yang bertindak ganas dorongan ingin berkuasa dan menguasai
kawasan/wilayah. Wujudnya budaya samseng, peras ugut, bahkan penderaan bagi
menunjukkan kuasa. Lebih teruk jika seseorang itu dihormati bukan kerana
kemuliaan dirinya,tapi kerana rasa takut orang pada kejahatannya. Dia mengawal
kumpulan kongsi gelap, mengawal perniagaan haram dan itu menjadikannya
berkuasa. Jika itulah dunia politik manusia yang menyokong kerana takut pada
kejahatan seseorang..apa bezanya dengan haiwan yang bersaing secarag keras dan
ganas.
Dunia haiwan juga berlaku
perebutan bagi menguasai hak bersosial. Hanya yang menang sahaja akan mendapat
hak mengawan untuk memastikan kesinambungan zuriat mereka. Bahkan dalam dunia
haiwan yang ganas seperti singa dan harimau, akan berlaku pembunuhan bagi
anak-anak yang lahir dari zuriat jantan dominan yang dah dikalahkan oleh jantan
baru. Hal sebegina sebenarnya untuk mendidik tatacara kehidupan bagi munusia
supaya mengambil berat perihal generasi akan datang. Jika dunia haiwan yang
berpaksikan keganasan pun menekankan perihal kepentingan keturunan, maka
sayogianya manusia memastikan kebersihan zuriat terpelihara menerusi
perkahwinan. Hubungan sek bebas adalah budaya hidup para haiwan, namun
kedapatan manusia yang membina kekayaan melalui pemerdagangan manusia, aktiviti
persundalan dan pelacuran yang semakin berleluasa. Tidakkah itu mencerminkan kehinaan hidup manusia.
Senario ini semakin membimbangkan kerana ia semakin berkembang disebalik nama
pusat refleksologi, rumah urut & spa, serta di pusat hiburan. Negeri
selangor didapati mengalami kadar pertumbuhan pusat hiburan dan rumah urut yang
sangat luar biasa. Justeru langkah pencegahan kepada kerosakan tatacara
kehidupan keinsanan perlu dilakukan bagi mengembalikan landasan fitrah hidup
manusia secara beretika dan persyariat.
Dunia haiwan juga bersaing
kerana makanan@ mangsa. Siapa yang kuat akan mengusai makanan, ketua akan makan
dahulu. Yang lemah akan dapat sisa@ dapat perhatikan sahaja. Realiti sebegini
mulai merebak dalam kehidupan manusia. Dalam dunia perniagaan contohnya, yang
kuat akan dapat habuan yang banyak, akan diberikan keutamaan. Dalam bidang
politik juga sebegitu, orang yang berpengaruh dan berkuasa akan dimulia serta
diberi keutamaan. Lebih dahsyat lagi jika yang berkuasa itu memilih untuk
membantu pada mereka yang menyokong@mengundi mereka sahaja. Ini tidak ubah
seperti kelompok dubok iaitu spesis anjing liar yang apabila mendapat habuan,
hanya kelompoknya sahaja yang boleh berkongsi. Dubok lain walaupun dari spesis
yang sama tapi ketuanya lain, akan diusir dari mendapat habuan. Jika sebegini
amalan politik yang diamalkan, jelas ia semakin jauh dari ketamadunan hidup
manusia yang menepati fitrah keinsanan...bahkan jauh dari mengharapkan redha
Allah swt. Penghinaan pada disebabkan oleh tindakan mereka sendiri yang
menyimpang dari landasan etika keinsanan, walaupun disorak dengan laungan
reformasi, laungan takbir serta hak asasi, namun hakikatnya hanya kembali
kepada kemunduran yang berpunca dari dendam, benci, irihati hatta kesombongan
yang telah ditinggalkan bagi mencapai status kemajuan.
Moral yang perlu dihayati ialah
perlunya kita kembali kepada fitrah keinsanan yang membina kehidupan
berpaksikan keadilan serta bimbingan wayhu. Matlamat untuk ke putrajaya,
laungan berubah kerana nakkan kuasa, kehidupan sosial yang menolak prinsip
kerohanian serta amalan diskriminasi berasaskan sokongan, jelas menyimpang dari
landasan menuju kemakmuran, negara berkebajikan serta prinsip keadilan.
Kembalilah kepada tatacara fitrah keinsanan yang membina kehidupan dengan kasih
sayang, tidak membenci tidak mendendam. Perbezaan ideologi hanya sewaktu
membuat keputusan undian, bukan berpanjangan sehingga menafikan hak mendapat
bantuan, itulah kezaliman yang jelas perlu ditentang.
Jangan biarkan tatacara kehidupan
seperti alam kebinatangan menghakis nilai keinsanan yang mengambil masa sekian
lama untuk dibangunkan. Selamatkan negara, sejahterakan ummah.
No comments:
Post a Comment